حجامت
اغلب امراض ناشی از غلبه یکی از طبایع یا غلبه چند تایی آنها است ، رسول خدا (ص) : دردها و بیماری ها عمدتا سه دسته و داروهای عمده نیز سه گونه هستند ، بیماری ها عبارتند از زیادی خون ، مره (صفرا و سودا) و بلغم که درمان زیادی خون حجامت است ، درمان زیادی بلغم حمام است (که به عرق دفع میشود) و درمان زیادی صفرا و سودا مصرف مسهل می باشد
مادامی که بدن در اعتدال باشد آنگاه در صحت کامل خواهد بود و بنیانش در اعتدال است زیرا این طبایع مالک بدن هستند اما زمانیکه یکی از آنها بر سایرین زیادتی می یابد و سپس بر آنها چیره و قاهر می گردد آنگاه بر بدن از ناحیه همان غلبه به اندازه زیادتی اش مرض و بیماری داخل می گردد ، همچنین هنگامیکه یکی از آنها نقصانی و کاستی پیدا کند آنگاه نسبت به سایرین کاهش پیدا می کند و کار به جایی می رسد که در مقایسه با طاقت سایر طبایع تضعیف می شود و از ارتباط با آنها عاجز می ماند ، وقتی این اتفاق بیافتد آنگاه بر بدن بیماری عارض می شود و به ناچار آدمی به دواهای تلخ ناگوار محتاج می شود تا طبعش را به اصلاح آورد و فسادی که در مزاجش به هم رسیده است را زایل گرداند
از آنجا که خون موجود در بدن از غذاهای خورده شده تولید می شود و هیچ غذایی چه در گذشته و چه در حال از وجود برخی آلودگی ها ناگزیر نیست لذا بدن همه افراد نیاز جدی به حجامتهای مداوم دارد تا حدی که همه باید مزاجشان به درجه ای برسد که بدنشان عادت بر حجامت کردن پیدا کند و از آن به بعد مرتبا باید حجامت کنند تا از افزایش بیش از حد خون صدمه نبینند درست مانند معصومین (ع) ، بنابراین حجامت همه مواضع از جمله سر و بین دو کتف و مچ پا و ... برای همه توصیه می شود تا کل بدنشان از وجود رسوبات و آلودگی های داخل مویرگها پاکسازی بشود
با انجام حجامت تمامی رسوبات و زواید خون که در مویرگها تجمع کرده تخلیه می شود یعنی در واقع حجامت به منزله تخلیه سطل زباله های داخل یک خانه است ، حال اگر انسان مرتبا این مویرگها را در وقت صحیح خود از رسوبات و زواید تخلیه کند موجب تولید خون تازه ای در بدن می شود که جایگزین آن است ، این کار تا جایی پیش می رود که بدن به تولید خون تازه عادت می کند و پس از مدتی که انسان مرتبا حجامت کرد و مویرگها را از رسوبات و زواید تخلیه نمود دیگر هیچ آلودگی در بدن باقی نمی ماند و فقط بدن خون تازه تولید می کند که این حالت تبدیل به یک عادت همیشگی برای بدن میشود و دیگر کار به جایی می رسد که ترس از این می رود که از افزایش خون انسان بمیرد ، برای بدنها و مزاجهای سالم تنها چیزی که به معنی تَبَیُّغ(چیرگی) خون است همان افزایش بیش از حد خون است ، برای همین است که امام رضا (ع) گاها در دل شب حجامت می نمود و حتی از امام رضا (ع) در حالت احرام نیز در هنگام ظهر جمعه (یعنی در بدترین حالت دیده شده) حجامت کردند و همه اینها به خاطر این نکته است که مزاج سالم و معتدل در معرض جدی عادت بدن بر تولید مداوم خون تازه است و باید مرتب از خود خون خارج کند ، همه بدنها نیز باید با حجامتهای مداوم به این حالت برسند تا جایی که بدن به حجامت کردن عادت کند ، برای همین است که پیامبر می فرماید : چه عادت خوبی است عادت بر حجامت
درمان و پیشگیری از صدها بیماری با حجامت :
احادیث درباره حجامت خیلی زیاد و عبارات آنها بسیار شدید و محکم است طوری که سر سوزنی تردید درباره حجامت و فواید عظیم آن باقی نمی گذارد ، ۵۵۰ حدیث پیرامون حجامت موجود است و اکثر اقوام و ملل گذشته انجام می داده اند - پیامبر اکرم (ص) : از کنار هیچ ملکی و از کنار هیچ نوشته ای عبور نکردم تا اینکه گفتند : امتت را به حجامت امر کن - پیامبر اسلام (ص) : حجامت داروی تمام بیماری هاست - پیامبر اسلام (ص) : حجامت کنید پیش از آن که مرگ ناگهانی شما را فرا گیرد - علامه حسن زاده آملی می فرماید : اگر بعد از ظهور حضرت آرمانشهر امام زمان (عج) ده رکن اصلی داشته باشد یکی از آنها حجامت است - پیامبر اسلام (ص) در طول عمر مبارک خود ۵۲۷ بار حجامت نموده اند - حجامت در درمان ۱۵۷ بیماری مؤثر گزارش شده است - تمامی بیماری های سخت بخاطر خون محترقه ای (سوخته) که مکث کرده و خارج نگردیده است و اکثر جراحی های فعلی پزشکان نیز عملا خون مشکل دار عضو را خارج میکنند - حتی یک مورد رسمی و مستند درباره ارتباط ایدز و هپاتیت و حجامت به ثبت نرسیده است - گزارشات فراوان علمی از درمان بیماران ایدز و هپاتیت بوسیله حجامت خاص و پیگیر خبر دادهاند - حجامت برای درمان کم خونی بسیار مفید است - در حجامت ۴۰ سی سی خون کثیف و در اهدای خون ۴۵۰ سی سی خون معمولی بدن گرفته میشود - حجامت از بدو تولد تا آخر عمر ممکن است - حجامت قادر به درمان حدود ۴۳ نوع بیماری اطفال حتی در برخی موارد صعب العلاج میباشد - با رواج حجامت میلیاردها دلار پول داروهای شیمیایی با عوارض خطرناک از کشور خارج نخواهد شد - با بررسی پرونده حدود یک میلیون حجامت کننده در ۱۷ سال اخیر ایران حتی یک مورد عارضه از حجامت به ثبت نرسیده است - ۷۵% تمام بیماری های بشر با حجامت قابل علاج است و در مطبی که حجامت صورت نگیرد اصلاً درمان اتفاق نیفتاده است - در تمامی بیماری های جسمی ، روانی و روحی بشر حجامت یا بطور کامل یا بطور نسبی اثر مثبت درمانی دارد - درمان با حجامت درمان ریشه ای است ، نه ظاهری و موقتی - حجامت طی یک برنامه سازماندهی شده توسط استعمارگران غرب در ایران ممنوع شده بود
درس طب آیت الله تبریزیان (پدر طب اسلامی) :
بر اثر حجامت کردن عضوی که بیمار است از خون آلوده خالی می شود ، خالی شدن محل بیماری از خون درمان آن عضو است ، حجامت و مکشی که انجام می شود و خونی که از حل تخلیه میشود یک نوع شروع مجددی برای عضو است زیرا خون تازه وارد آن عضو بیمار می شود ، در عمل جراحی نیز همین اتفاق می افتد زیرا با شکافتن بدن خون خارج می شود و با همین خارج شدن عضو سلامتی محقق می شود ولی کارهای اضافی که جراح انجام می دهد و عضو را خارج می کند به بدن آسیب می رساند ، از روایات استفاده میشود که درمان اصلی خارج کردن خون از محل است درحالیکه جراحان علاوه بر خارج کردن خون عضو را درمی آوند ،خالی کردن محل از خون نظمی به فعالیت سلول هایی میدهد که از حالت طبیعی خارج شده اند
فواید حجامت :
تقریبا درمان و پیشگیری از تمام بیماری ها (البته به شرط اینکه اصولی انجام شود) ، به علت زیاد بودن فواید حجامت از ذکر آن خودداری می شود
در بخش انواع حجامت قسمتی از فواید حجامت ذکر شده است
فواید حجامت اطفال :
امام صادق (ع) : حجامت برای طفل مثل هرس برای درخت است - امام صادق (ع) : هنگامی که طفل چهار ماهه شد از گودی پس سر حجامت کنید که حرارت و لعاب و رطوبت بدن او را میکشد - درمان زردی(یرقان) نوزادان( با چند قطره از لاله گوش) - مایعات اضافی سر نوزادان - لوزه - افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی و کاهش موارد ابتلا به عفونت های گوش و گلو و ریه و سرماخوردگی - برخی از کودکان دارای عیوب انکساری چشم و تاری دید پس از حجامت شدن دیگر نیازی به عینک ندارند و ضعف دید آنها اصلاح میشود - کوتاه قدی کودکان (حجامت پشت گوش) - افزایش قد و وزن و جهش رشدی در کودک و نوجوان - شادابی پوست و مو و زیبایی چهره - اکثر بیماری های پوستی کودکان و نوجوانان با حجامت مرتفع می گردد - افزایش جذب و افزایش اشتها - کاهش رفتارهای عصبی ، تندخویی ، پرخاشگری ، لجبازی و به طور کلی اختلالات رفتاری به خصوص در نوجوانان - ارتقای ضریب هوشی - قدرت حافظه و توان یادگیری - تحریک خونسازی و رفع کم خونی - باعث ایجاد آرامش روانی و تعادل جسمی و عصبی طی بحران های دوره بلوغ جنسی آنان میگردد(تعدیل تمایلات نامطلوب جنسی نوجوانان) - تنظیم قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد و ناراحتی عادت ماهیانه ایشان - افزایش قدرت بدنی - رشد بیشتر عضلات و افزایش کارایی جسمی کودک در ورزش و بازی و فعالیت بدنی - درمان شب ادراری اطفال - درمان آکنه (جوش غرور) و بسیاری موارد دیگر
- موارد فوق به صورت علمی یا آمایشگاهی ثابت شده است یا روی کودکان مشاهده شده است
در بررسی 8000 پرونده حجامت اطفال ، 75% اطفال در معاینه های بعدی و گزارش خود والدین آثار زیر بروز کرده است : جهش در رشد به طور قابل ملاحظه ای فرق کرده است - افزایش اشتها - کاهش پرخاشگری و تندخویی - افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن - کاهش بیماری هایی مانند سرماخوردگی ، گلودرد ، گوش درد و سایر بیماری ها
حجامت در ایران معاصر :
حجامت به عنوان یکی از پایه های درمان در طب اسلامی - ایرانی به قدری در ایران رواج داشته است که مردم کوچه و بازار هم علاوه بر آشنایی با آن به انجام آن اقدام می کرده اند و این روش در انحصار طبیبان و حکیمان نبوده است ، بزرگسالان در حمام حجامت می کرده اند و در بهار کودکان را ملزم به حجامت می کردند ، مردم ایران بر اساس توصیه رسول اکرم (ص) که فرموده اند «نِعمَ العید ، عیدُ الحِجامۀ» عید خون می گرفتند و روز مشخصی از سال را برای این کار تعیین می کردند
دکتر پولاک طبیب ناصرالدین شاه در کتاب خود مینویسد : در بین استخوان کتف اکثر ایرانیان شیارهایی به چشم می خورد ..... جریان حجامت کردن در سراسر مشرق زمین رایج بوده است به خصوص اغلب حجامت را در مورد کودکان به کار می یرند ، غیر از بین دو کتف در سایر قسمت های بدن نیز حجامت می کنند ، از جمله در پشت استخوان خاجی (حجامت کمر) ، مفاصل ، روی طحال و ... ، در اینجا ناگزیر از اعتراف به این مطلبم که من در مدت 30 سال اقامتم در ایران جز در دو مورد هیچ نتیجه زیانباری از حجامت ندیدم و در این دو مورد هم زخم حجامت تبدیل به قرحه(زخم) های سیفلیسی شده بود و دلاک را متهم می کردند که چاقوی کثیف به کار برده است ، در عمل نیز در سایر قسمتهای بدن هیچ اثری از سیفلیس(نوعی بیماری پوستی) دیده نمی شد